Tid för det meningsfulla

 
Jag har precis läst klart en till av Bodil Jönssons böcker. Den förra jag läste var Tio tankar om tid som jag skrev om HÄR. Nu var det tid för det meningsfulla som gällde. Detta är också en stark rekommendation till alla som åldras (det vill säga alla). Och om det är någon som inte åldras så rekommenderar jag den ändå för förståelse för sina medmänniskor och generationer. Bodil Jönsson tar upp många kloka saker som de flesta människor ser förbi pga invanda mönster. Läs bakside-texten nedan och inspireras.
 
 
 
När vi är barn söker vi oss spontant till det
vi tycker är meningsfullt. Längre fram i livet
får vi för oss att vi har ont om tid. Då gör vi
bara det kortsiktigt nödvändiga. När så
pensioneringen kommer och det egentligen
finns all tid i världen för det meningsfulla,
finns inte alltid barnets spontanitet kvar. 
 
Men då väcks å andra sidan en längtan
efter just mål och mening. Den här boken
handlar om dess uttrycksformer och konsekvenser.
Hur kan vi ändra våra liv så att vi mer tydligt
får fatt i hur "jag" utvecklats? Vem är "jag" idag -
och vad betyder det för hur jag tänker om framtiden?
De flesta lever nu längre än förr och har en ålderdom
som kännetecknas mer av utveckling än stagnation.
 
Att ha tid för det meningsfulla berör
inte bara äldre utan alla. Samspelet
mellan generationer behöver utvecklas,
nu när fyra generationer snarare än tre
lever samtidigt. 
 
Bodil Jönsson är fysiker och sedan hösten 2009 professor emerita från Lunds universitet.
Hon har skrivit ett flertal böcker, bland andra: 
Tio tankar om tid, Guld och När horisonten flyttar sig.


 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

elrl

parle vous francais? je ne sais pas. pardon monsieur. okey let's dance!

RSS 2.0