Demokratidagish på folkish

Vi har diskuterat demokrati, fikat, gjort pappersbåtar och kommit på frågor i tvärgrupper (vi skulle blandas med alla från hela skolan, i min grupp var det bara 3 från min klass som kom...;p men vi hade askul!), ätit lunch, lyssnat på lokala politiker från de båda blocken och ställt våra frågor (jag försökte, men det var för lite tid för att alla skulle få ställa sina frågor..).

Frågade lite efteråt om cykelvägar och så. Vet att de gröna jobbar hårt för cykelvägar i härnösand, men de blå kunde inte svara direkt men tkte ju att cykelvägar är bra. De blå kunde typ inte svara på så mycket alls. De sa endel, men inte raka svar direkt, eller konstiga svar. De rödgröna var det mer krut i må jag säga!! De fick massa applåder undertiden, det fick inte de blå. "Då tar vi en spontan applåd", sa han som höll i det. :P Klappklapp.

Så om det är någon som är osäker på vart ni står, slå till på de rödgröna (slå dom inte) när ni röstar för kommunen! De vet vad de håller på med! De känns trygga, stabila och säkra. Jag blev lite besviken att han som jobbar på subway- och alltid är så trevlig och pratar en massa -är moderat... men han säger att gillar miljöpartiet iallafall..? Fiona frågade han om jämställdheten mellan kvinnor och män när det gäller löner och så:

Han: "Nämen så är det inte! Det handlar om hur mycket olika företag har råd att betala sina anställda".

Vi: "Fast det är ju skillnad mellan kvinnor och män oxå."

Han: "Nä alltså det handlar om vad man han för kompetens och kunskap."

Vi: "Men det finns tydliga exempel på att kvinnor generellt får mindre lön på arbeten som detta inte finns någon anledning till."

Sen vet jag inte vad han sa, det var så konstigt. Snacka om att blunda för verkligheten? Eller ljuga? Folk kan ju lura i små förstagånsväljare vad som helst... det är skrämmande.



Sen var det tandläkaren och sedan storkör med hunger och huvudvärk. Det är sjukt ansträngande att försöka lyssna och lära till hundra procent en hel dag. Nu piggar vi upp dagen med lite snälla tandféer!


(Tandféerna och privattandläkaren på sundsvall implantat- och laserklinik.)


(Fluxa du med!)


(Haha! Hon ville verkligen oxå vara tandfé hela dagen, tillslut fick hon testa. Men nu är det ju jag som alla barn tror kommer och tar hand om deras tänder och lägger en peng i glaset.)



Imorn ska jag och Klara och nån stå med bord för miljöpartiet i gymnasiets/landgrens matsal på lunchen. Kom och säg hej!



Somna lite nött i kanten
Vakna av reklam fårn elgiganten


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

elrl

parle vous francais? je ne sais pas. pardon monsieur. okey let's dance!

RSS 2.0