Lus-Mia - Viktigt - Läs och Lär om Lössen

Idag vaknade jag klockan 8, trodde jag. Förstår inte riktigt men ibland är jag så förvirrad och knappt vaken på morgonen så jag fattar inte vad klockan är även fast jag kollar noga på den. Klockan visade sig iallafall vara 9, då jag skulle börja på slagverket. Fyfaaaaaaaan vad jag hatar att försova mig. Och de andra ringer och frågar om jag ska komma och när. Ni får ursäkta om jag låter otrevlig eller kanske inte svarar alls, men mitt humör på morgonen är inte alltid det bästa, speciellt inte när jag försover mig.


Detta blir ett jävligt långt inlägg, men det är viktigt om du vill förbli lusfri, (det vill jag!), så läs!





Men det var inte det värsta denna morgon. När jag steg upp gick jag in i badrummet och såg mig i spegeln. i några dagar nu har jag varit lite paranid och kollat lite smått då och då i håret ifall jag skulle ha löss, eftersom det kliat lite extra på sistone. (ibland brukar det klia lite extra av andra anledningar oxå så ja, jag var mest paranoid). Men till min fasa hittar jag gnetter i mitt hår! Dvs lus-ägg! Fyfan, den morgonen kan ju bara inte bli värre. Jag gnydde en stund och höll på att bryta ihop, sen skyndade jag mig till slagverket för att mötas av Johan som kommer och ska krama mig för att trösta mig för min försövning (bra lärare), varefter jag backar och stoppar honom och säger till alla vad jag hittat i mitt huvud och bryter sedan ihop totalt.

När man får löss är det ju nåt som de flesta inte gärna går och berättar för alla för det har blivit nåt som är äckligt och pinsamt. Och ja, äckligt som tusan tycker ju jag att det är iallafall! Men pinsamt ska man inte fastna i. Det bästa är ju att man berätta för de man umgåtts med den senaste tiden så de kan få en chans att kolla sig oxå ifall det är nån som vet med sig att man kramats med den personen på sistone eller lånat hans/hennes mössa etc. Tips: Kolla er för säkerhetsskull! Det är inte kul ifall det börjar gå nån rundgång med löss! Det gäller att alla inblandade kollar sig någorlunda samtidigt!

Löss är verkligen det värsta jag vet. Fan, getinar och sånt är ju fan ingenting jämfört med dessa små varelser. Alla små djur som inte bosätter sig på ens kropp är helt okej! Eller okej, tvéstjärtar som bygger bo i mina persikor är inte heller så trevligt. Har haft löss en gång tidigare och jag blir helt paranoid och vågar knappt röra mig. Har hållt mig borta från närkontakt med människor och soffor och sånt idag iallafall.

Notis för er som inte vet: Löss kan INTE hoppa eller flyga eller nåt, så de sprids endast genom närkontakt! Råkar de hamna på en soffa eller nåt där de inte får äta blod så dör de efter ett dygn.

(Jaha?? Men fram till att det gått ett dygn då? Vad ska man göra då? Stå rakt uppochner på golvet? Stå i duschen? Resa bort?) Jag har iallafall bytt lakan i sängen och lever där nu för tillfället. Kommer inte sitta i min soffa på ett tag eller använda några kläder jag brukar använda typ. Så paranoid är jag just nu.

På eftermiddagen kom mamma till mig med ett lus-schampoo och en lus-kam hon köpt på apoteket och började först kolla igenom mitt hår. Och till våran otroliga faaaasa hittar hon även löss, stora och många!!! Fyfaaaaaaaaan. Jag ville nästan ta livet av mig. (nä självklart inte men ändå). För er som inte är insatta: Det låter väldigt stort när jag säger "stooora", men de blir ju aldrig stora som skalbaggar direkt, de största är inte större än en blomfluga, men fyfaaaaaaaan.

Läs här bra att veta:
http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Huvudloss/

Och kolla på den här "filmen":
http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Filmer/Huvudlosskamning/


Jag skulle fan inte klara av detdär själv, men mamma var en händig ängel och kammade igenom håret och tog de levande löss hon hittade (nästan kväljning för varenda en), sedan schamonerade jag, lät det sitta i nån kvart (det står 10 min på förpackningen) och sköljde ur. Mamma kammade igenom igen och det föll ner endel döda löss, men hon hittade även 2 som fortfarande levde! Vi tror att det var för att jag hade för blött hår när jag schamonerade (hade missat att man inte skulle ha det). Så mamma schamponerade noga på mig en gång till, använde mycket av schampot och lät det löddra ordentligt. Det sägs att lössen trivs bäst i nacken och bakom öronen, men vi hittade ingen bakom öronen, de flesta var nog uppe på huvet tror jag. Sköljde ut scampot igen och tog lite balsam och kammade igenom noga IGEN. En död lus till och sedan bara massa ägg som sitter fast på stråna som man får pilla bort.

Så nu ska dom vara utrotade ur min hårbotten. Nu ska man bara änvända det där schampot igen efter 9-10 dagar så är det över. Men man är ju ändå lite paranoid och tycket det kryper i håret hela tiden. Åsså bör man vara lite försiktig med att krama folk så mycket, speciellt dom som man vet att man kanske kramat den senaste tiden, så man inte får tillbaka lössen. Och samtidigt försöka leva ett vanligt liv framtill nästa schamponering förståss. Åh fan vad jag hatar det här.... har inte tid med sånthär.

Jag duschade en sista gång igen och ville aldrig sluta. Ville inte stiga ut i lusvärlden igen. Jag stod där med min rakapparat och funderade seriöst på att raka av mig håret. Men det blev inte så. Ja kommer nog ganska snart klippa kortare hår iallafall. Man kan fortfarande få löss men det blir kanske inte liiiiiika jobbigt. Hade jag haft dreads hade jag lätt rakat av mig håret påengång. Åh, fyfan vad skönt det skulle vara.


Whatever. Care.


Har ni frågor eller så så är det bara fråga! Säkert nån faktabit som jag missat eller nåt annat som ni kanske undrar över.





Här ser ni löss och ägg bredvid en liten nål.
Från höger:
Vitt ägg som inte kläckts,
två tomma ägg som redan är kläckta,
en nymf,
tre fullvuxna löss.



När du ska kolla om du har löss kan du kamma håret över handfatet eller nåt vitt så lössen syns väl om de ramlar ner. Sådär fick jag stå ett bra tag idag, lagomt ont i nacken man fick!




Somna utan djur på kroppen
Vakna sen och må toppen









Kommentarer
nora

min lillasyster har löss o är 7 år men vi köpte en löss kamm så hon använder den o mamma hjälper henne såklart, fast idag imorse när jag kollade mig i spegels såg jag typ ngn kryp på mitt hår som ville ta sig ner på hårbotten, jag tog givetvis bort den, o nu e jag as rädd om jag fått löss? asso det kliar fast helt normalt, alltså inte mycket.

2012-01-04 @ 13:06:27
URL: http://nnorish.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

elrl

parle vous francais? je ne sais pas. pardon monsieur. okey let's dance!

RSS 2.0