Ayurveda

På hälsaHarmonikursen idag hade Staffan Humlebo hand om lektionen. Vi gjorde lite Tai chi och pratade om Ayurveda. Det är jätteintressant, speciellt när det var han som höll i det. Jag är mycket fascinerad av han alltså, perfekt lärare, i det ämnet iallafall. Han sprider verkligen energi och är rolig och gör gester till allt typ. hahahah. Men vi pratade iallafall om de tre olika typerna man kan vara.
  1. Vata (den rörliga) : vill göra flera saker samtidigt, bör vara i rörelse.
  2. Pitta (den energiska) : Ledartyp, kontrollerar, jobbar.
  3. Kapha (den långsamma : Intelligenta, systematisk, seg.
När han beskrev hur typiska Kapha-personer kunde vara skrattade mina trogna kompisar jag satt bredvid, hm, kan det berott på att typ allt han sa passade in på mig? Kapha-personerna är långsamma, sega, kommer igång sakta sakta sakta på morgonen, kommer ofta försent, tar ofta det lilla lugna och säger att vi hinner vi hinner, det är lugnt, medan medan Pitta (kontrolltypen) stressar och tycker att nu måste vi snabba på. Men han sa även att Kapha är väldigt intelligent och sytematisk. Det kanske bara går lite långsamt innan man får igång det där intelligenta tänkandet^^

När han beskrev en typiskt Pitta-person skrattade jag minsann, för där stämde typ allt in på Helena som satt bredvid mig. Typ tvärtemot mig. Haha det är verkligen så, jag tar det lugnt och säger "vi hinner till lektionen, det är ju 5 min kvar". Medan Helena säger "nu måste vi skynda oss som fan, det är fem min kvar". Jag är lugn och optimistisk och hon är lite mer pessimistisk. Vi kompletterar varann riktigt bra ibland^^

Såklart så finns det variationer på det här. Är man en Kapha betyder det inte att alla uppgifter som finns om den stämmer på just mig. Medan vissa saker på Vata kanske stämmer. Sen immiterar man ofta nån av de andra, för att man fått för sig att det är ju så det ska vara. Men då får man istället gå djupare in i sig själv och tänka, mår jag verkligen bra av att göra det här på det här sättet? Kanske en annan metod passar mig bättre? Åsså är det ju olika, iallafall för mig. Allt beror på, som jag brukar säga. Jag menar, jag är inte alltid alldeles lugn och sansad, och det finns ju saker jag inte gör långsamt oxå, etc. Men mja, i grund och botten är jag nog ganska så seg iallafall, det skulle verkligen mina kompisar säga iallafall. Typ när jag ska ta mig från ett ställe till ett annat, när jag gör nåt arbete i skolan, när jag ska bestämma mig (!), när jag stiger upp på morgonen, när jag går och lägger mig, när jag sitter vid matbordet (fast ibland blir man influerad av de runt omkring som är stressade och äter för snabbt. Som sagt, ibland immiterar man de andra "sorterna" utan att man tänker på det, då bör man stanna upp och tänka. Däremot ibland kan det vara bra att immitera och få lite variation och balans.) ja, nämn nå fler?

Vi märkte ju på bara testerna vi gjorde sen, papper med påståenden som man skulle svara på och få reda på vem man var mest lik av dessa. Helena gjorde klart det mesta på den lilla lektionstid vi har och jag höll på med det länge när jag kom hem ända till vi gick på lunch. Helena läser okej, ja, men kanske den, åsså kryssar hon och går vidare till nästa påstående. Jag däremot, jag läser, kollar upp i taket, läser påståendet igen, tänker mig in i en situation, svaret måste bli så riktigt som möjligt från min sida, ibland är det nästan omöjligt, svarar, tänker lite till, går vidare, ungefär. Hatar att göra test enskilt i grupp, alltid sist klar. Men ibland får jag stöd från lite mer lättsinta personer som inte tar såna saker lika allvarligt som mig^_^ Det kan vara test som verkligen inte alls behöver vara särskilt exakta, men har ändå svårt för dom. Så såna saker tar jag allvarligt och inte allvarliga saker. Nämen, haha, det är olika.

Nog pratat om Ayurveda! Det finns hur mycket som helst att säga om det. Jag skulle kunna säga endel mer om det fast jag vet inte mer än en liten knutta. Det är en lära som heter duga. (konstigt uttryck)




Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

elrl

parle vous francais? je ne sais pas. pardon monsieur. okey let's dance!

RSS 2.0