Diskusission med mig själv

Vaaaaarför ska vissa ha ens mobilnr, gå på bio och promt försöka bestämma att man ska träffas igen efter första gången man råkat träffa på varann? Och dom fattar liksom inte vinken heller. Jag vill inte gå på bio med nån jag träffat en gång och inte ens känner ett smack. Ta't lugnt liksom, folk blir ju avskräckta och vill helst inte behöva träffa er igen överhuvudtaget med risk för att man ska behöva försöka komma undan på ett smart och snällt sätt igen.

Helt ärligt så har jag bara vart med om att invandrare varit så. Absolut inte alla, jag har verkligen inget emot invandrare och känner många som inte är så heller. Men jag undrar bara, är det typiskt svenskt att känna som jag gör eller? Är dom som gör sådär inte vana vid såna som mig eller är dom bara lite tröga? Desperata? Visst de kanske nyligen kommit till sverige och vill knyta kontakter, men detdär funkar ju iallafall inte på mig.

De är jättetrevliga och roliga att bara snacka med som en helt vanlig bekant! Verkligen! Men sen plötsligt; "kan vi träffas nångång? typ gå på bio? jag kan få ditt mobilnr?". "Nja ja vet inte det jag..." "Vadå? Du inte gillar film?". Man vill ju inte vara dum heller... de verkar ju oftast vara najsiga personer i övrigt. Gosh. Finns säker icke-invandrare som är sådär oxå, jag har bara inte träffat på nån direkt. Men det är kanske detdär med kulturer? Dejter och sånt? Speciellt de som gifter sig så fort man träffar nån lämplig? Kan man det så kan man gå på bio första gången man träffas? Jag vet inte vad just de killar jag träffat på har haft för kultur men det kan säkert ha med nåt sånt att göra. Så man får väl ha överseende och vara ärlig på ett snällt sätt... Jag föredrar iallafall att det kommer naturligt. En dejt kan säkert va nice oxå, vad vet jag;o Men det känns som att det lätt blir tillgjort på nåt sätt. 

Var gärna med i min enmansdiskussion!^^
Känner ni igen er? Förstår ni mig inte?





Kommentarer
Karoline

Men eller hur! Ganska creepy. Man vill inte bli betraktad som elak..

2011-01-20 @ 01:15:26
URL: http://trahison.blogg.se/
Anonym

De har en annan slags kultur i deras hemländer, som du säger, helt enkelt.



Rena rama motsatsen till det som vi har i Sverige.



Jag tror i alla fall att det är anledningen till att det ofta blir såna missförstånd. Känner många brudar som upplever samma sak som du.

2011-01-20 @ 01:17:15
Emma

Jag precis, det är så synd! Folk behöver verkligen förstå varandras kulturer.

2011-01-20 @ 21:48:58
URL: http://elrl.blogg.se/
Nancy

Hej Emma!



Intressant diskussion som känns igenkännande. Jag har vänner från olika delar av världen, samt varit tillsammans med både svennar och utländska män. Alla har inte varit invandrare utan har studerat i Sverige. Jag känner igen "den gå-på-iga stilen" för det är en upplevelse utifrån svenne mentalitet, men män från andra kulturer och speciellt sydliga breddgrader så är det naturligt en del av deras kultur att männen tar kontakt med kvinnorna, och inte tvärtom. Sverige är bland världens jämdställdaste land med mycket lika villkor mellan män och kvinnor. Jag har erfarit att svenska män ofta inväntar in på den svenska kvinnan att ALLT hänger mycket på kvinnan för att det ska ske en utveckling och förändring i byggande av en relation. Detta är helt och hållet mina tankar, och det är ingen universiell sanning i sig själv :-)

2011-01-22 @ 19:23:33
URL: http://fitnessdancelife.blogg.se/
Emma

Jag hänger med på det du skriver Nancy, och tror att det väldigt ofta är såsom du säger. Inget av detta omfattar ju en hel befolkning, men förmodligen mer eller mindre beroende på hur sträng kultur man har, eller hur man ska säga. Och ingen av dessa beteenden är fel tycker jag, det är bara det att man är ovan med vissa. Samma sak som att det är viktigt att svennar och sveninnor (^^) lär sig förstå andra kulturer, är det ju oxå viktigt att de utländska (från vårt perspektiv) lär sig förstå våran, för att undvika missförstånd. Men man får somsagt ta detta med en nypa salt, det är inte lätt med allt sånthär, inte minst att förstå människors personligheter till fullo överhuvudtaget!



Allt gott. :)

2011-08-10 @ 18:53:55
URL: http://elrl.blogg.se/
Nancy

Hej Emma! måste läsa igenom vad jag har skrivit själv, haha, länge sedan, tom bytt ny blogg. oavsett, så instämmer med dig att det handlar om båda parter tar in varandras kulturella levnadssätt. Som jag uppfattar det så försöker du förmedla fram att de stränga kulturerna kanske har svårare att ta in vårt västerländska livsstil. Oavsett så handlar det grunden om det unika jaget, för jag såsom svenne är mycket olik en annan svenne, för vi har en härlig mix av bladningar, att det som är ok för dig är kanske inte ok för mig. vi lever i en globaliserad värld, och även finns invandrare som flyttar till sverige och antar svenska normer, men likafullt finns det invandrare som kommer ute i förorten och samlas med sina landsmän, och de fortätter med sina levnadssätt i enligt med sitt hemlandskultur. Ju längre jag arbetar ute i stockholms alla möjliga ser mer och mer, och handen på hjärtat väljer mycket omsorgfullt när jag söker skoljobb numera. Väljer gärna skolor som är närma min egen värdegrund, och således är inte direkt gärna i en mångkulturell skola. det sägs att lika barn leker bäst, vilket är filosofiskt kunskap som stämmer mångt och mycket överens ute i verkligheten. Må så gott!

2011-08-10 @ 23:52:03
URL: http://flowthroughlife.wordpress.com/
Emma

Tack för ditt svar, efter mitt svar efter så lång tid efter din kommentar osv^^ Jag håller med dig i det du säger. Det är ju dock bra att endel folk väljer att arbeta med mångkulturella saker, men samtidigt förstår jag dig. Det är nog säkert energikrävande på olika sätt. Man måste ju känna efter själv vad man är upplagt för för skoj. Hoppas allt går finemang med all dans! Kram!

2011-08-11 @ 00:08:54
URL: http://elrl.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

elrl

parle vous francais? je ne sais pas. pardon monsieur. okey let's dance!

RSS 2.0