Rolig och effektiv träning

Taktik.

Jag har helt totalt vänt på dygnet. Dock antar jag att jag inte är helt ensam. Och att dett faktiskt kunde vart värre. Klev upp vid 4 ungefär idag. Och gud så det regnade, oerhört mysigt! Jag tänkte att jag skulle gå ut på en promenad under paraflaxet, men innan jag ens hade hunnit äta nåt hade det slutat regna...:( Börja regna igen! Jag vill gå kvällspremenad i regnet och sedan komma in kall och halvblöt och dricka te.

Men jag har städat lite till, lite smått, VÄLDIGT smått.

Gjorde just lite bålstabilitetsövningar oxå:

  • 50 situps (både raka och sneda)
  • 50 benlyft (lätt böjda ben)
  • 100 cykeltramp (liggandes på rygg)
  • 50 rygglyft (liggandes på mage)
  • 10 armhävningar biceps
  • 10 armhävningar triceps

Jag hade ju tänkt att jag skulle börja göra det i princip varje dag nu på lovet. Nu när man har tid. Så lägg det på minnet att IDAG började jag. Nu gäller det bara att komma ihåg det varje dag oxå. Påminn mig! Ett tips som jag tipsar mig själv om väldigt mycket är att inte börja med att känna att man måste göra jättemycket övningar och hålla på jättelänge för att det ska löna sig, utan träna oftare och kortare, iallafall i början, så man inte blir uttråkad. Då blir det lättare att komma igång. Man får känna efter själv vad som känns lagom, lite ska det ju kännas oxå. Samma med om man ska börja springa/jogga eller nåt. Jag och Ali sprang lite i början av gymnasietiden typ. Nu tänkte vi börja igen. Och då börja med att springa ett liten varv nånstans (ex. högslätten), inge länge alls. Det kommer löna sig och kännas mycket bättre. Ska man vara ute länge så krävs det mer planering och man måste tänka till mer hur mycket man ska klä på sig osv. Iallafall för mig skulle det kännas jobbigare att komma ut ofta när man har såna förväntingar på sig.

Jag satsar mest på magen, vill ha magmuskler. Det är skitbra för stabiliteten i kroppens centrum och lönar sig hemskt mycket t ex när man dansar. men detta har jag sagt förut oxå tror jag.


Hittade en sida där man visar en hel massa stabilitetsövningar:
http://www.styrkeprogrammet.se/ovningsarkiv/


Några bra/roliga/farcinerande övnigar som la sig på minnet:
Sprattelgubben
Pik- och bålresning med rullning
Lutfisken
Knäbrottning
Klätterapan
Juckhopp
Buffelkamp
Björngång
Bencirklar i par
Balanskamp på rumpan
Armfäktning
Armbrottning


Är man två stycken går det ju att göra hemskt mycket roligt av träningen. Man kan oxå leka lekar som ger träning. T ex springskytte, stafett av olika slag, 7-boll, krabb-fotboll och andra bollekar. Det finns hur mycket som helst! Träning är roligt!




Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

elrl

parle vous francais? je ne sais pas. pardon monsieur. okey let's dance!

RSS 2.0