Juligt långt jul-inlägg

Jag somnade kanske kl 7 imorse? Satt och maratonade det sista av julkalendern så jag bara behövde se de två sista idag, och slog in julklappar och gjorde asnajsiga rim till dom! :D Tycker det är så himla kul med rim. Sen playade jag en cd med valsång och sov i två timmar.

Verkligen tvingade mig upp och in i duschen, tog på mig julkläderna (dubbla strumpbyxor, farbroralicesecondhand kjolen och stora stickade tröjan som nästan var som en klänning^^, sjalen jag fick av Kela (som hon virkat själv!) och tjocksockar förståss! Förresten Tomten kom ihåg min julstrumpa! jag hängde upp en ensam tjocksocka vid spisen och tänkte att den tiden är väl förbi nu... men icke! På morgonen hittade jag där julklappen jag fick av Micro:O Tomten var finurlig minsann.

Planeringen var ultimat: Pappa blev tillomed imponerad öven mina planering. På med de nya begagnade vinterskorna med inbyggda broddar, påsen med julklapparna i hand och ut halv 11. Ringa pappa och be han göra en macka till mig (hann inte själv), kom dit, lämnade julklapparna, tog macka och syster Malva och gick till kyrkan för att se julspelet! Bara för stämningens skull och för att jag var med när jag var liten. Det var dock väldigtväldigt annorlunda då. Låtarna var bättre, tror jag. Men det är ju alltid underbart där småpojkarna i "domherrarna" sjunger sången där de visslar. Haha så jäkla sött! Den melodin har jag visslat på hela halva dan. Emil, Evelina och Hjalmar kom oxå dit, men de kom preciiiis en sekund senare än dom som satte sig bredvid oss, så såg inte mkt av dom.

Väl hemma gjorde vi snöänglar i den djupa snön på gården och blev blöta, sen sopade vi av oss och satte oss och åt tomtegröt och doppigrytan till lunch. Vid 2 kom tomten åsså vare julklappsöppning. Jag fick den största julklappen^^ Två baotakuddar i en sopsäck! Av Emil och Evelina fick familjen/hushållet en korg med massa bröd och kakor de hade bakat. Och jag fick min egen lilla "korg" till mitt eget lilla hushåll:)) Det var fint.


Den här underbara boken fick emil av mig. Jag har tagit åt mig mycket av den.


Jag hade ju köpt en mobilladdargrej till pappa och lena, men de hade tydligen köpt såna till typ alla, även till sig själva...:P Så jag får ge den till nån annan istället^^

Sedan var det kalle anka och jag sov litegrann nångång i mitten där. Hade ju somsagt inte sovit så länge. Vaknade och såg slutet på uffe och berra och kan du vissla johanna och grät lite till den som vanligt. Inte nog med det, efter slöandet vid tv:n gick jag och såg de två sista kalenderavsnitten på datorn med Malva och Hjalmar. Och tro det eller ej, men jag fällde några tårar på sista avsnittet! Det måste vara det absolut extremaste jag gråtit till i filmväg verkligen. Dock var det ju för att det var så lyckligt. Eller, jag började typ gråta när de små barnen vega och nova äntligen lyckades använda sina superhjältekrafter och kunde rädda julstjärna(planeten). bland gråter jag inte ens till de mest sorgliga och gråtiga filmer. Åsså plötligt så kan jag gråta till vad som helst även om jag inte ens tycker det är särskilt bra. Aja, shit säger jag bara.

Sen var det JULBORD! And I love it! Båda sillen och allt det andra! Förutom senapen typ. Det var liksom perfekt att äta just då. Och sen var man mätt och belåten. Senare spelade vi ett kul spel som vi fick av nån. Jag och Hjalmar segrade! Men det var jämnt. Kul! Tack för en god match pappa och malva.


Sedan var det julkakor, risalamalta, kaffe och lite jul-tv som gällde innan jag begav mig hemåt med min säck. Det var en hemskt lyckad julafton! Hade knappt vågat tro att det skulle bli så bra, fast å andra sidan hade jag verkligen gått in för att det skulle bli så. Tack broder snö, jag tror du gjorde min julafton! Nästan allt var rätt perfekt, ett tag singlade det tillomed ner massa fina snöflingor utanför förstret, och jag satt där inne med den strålande granen och bara kände stämningen fylla mig. Det ända som var fail var julklappsöppningen. Själva den grejen liksom. Hos pappa är den så nuförtin; fail. Känns som att bara vill kasta alla klappar på oss och få det överstökat. Jag vill inte få det överstökat på det sättet. Take it eazy man! Slow down! Hos mamma tar vi det lugnt och ser vad alla får och njuter av stämningen och glädjen. Inget av det hinner man med hos pappa. Det är bara när jag ber om största möjliga tystnad och ska läsa mina julklappsrim som alla kollar och lyssnar på en person. Fast sen ser i princip ingen när klappen öppnas. Jag försöker febrilt ha koll på vad alla får. Klart att det är annorlunda när man har en lillepluttbror som springer omkring med julklappar åt alla håll och kanter förståss, men det behöver inte vara såhär. Yeah that's my opinion. Tycker det är väldigt synd. Men aja, jag är ändå en rätt positiv person i de flesta fall. Det gick. Helt ok. Stämningen i övrigt vägde tyngre:)

Måste sova, tvättkorgen väntar imorn som ett stort julpaket.
Snälla lova, att berätta att du visst gör det i hemlighet.
Julen är hopp, nej jag skoja det är varje dag.
Säg inte stopp, vänta och se och efter ett tag...
... wait for it ...


Kommentarer
Ugn

Jaa, Tisdagarna med Morrie är en underbar bok ;D

2009-12-26 @ 21:42:31


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

elrl

parle vous francais? je ne sais pas. pardon monsieur. okey let's dance!

RSS 2.0