TjEnaretjenare(norrländska)

Dä blev te å vare lit slö under dag'ns början. Spele lit på guran och sit lit vi' dumburk'n. När dag'n nästan blitt kväll'n blev dä däremot te å fare sin väg opp te murberge och Härnösand i krig å kärlek.


Året är 1809 och ryska armén närmar sig Umeå norrifrån. I Härnösand drar trupperna ihop sig och lantvärnet rekryterar frivilliga och ofrivilliga. Stadens befolkning mångdubblas under några månader, vilket får oanade följder...

Manus: Kerstin Hultin
Regi: Thomas Olsson, Ylva Steen

Jag känner ju några som är med där mer eller mindre. Ylva (dramaläraren min), Samuel, Lisa, Torbjörn (Tones far). Haha, Torbjörn blev jag riktigt imponerad av! Han spelade sjukt bra alkis. Samuel spelade Ylvas son (vid andra namn förståss) och i slutet dog samuel i kriget. De andra tappra pöjkarna anlände tillbaks hem och Ylva undrade vart hennes son var. Gosh, då började jag gråta. Men han levde sen iallafall!

Det susade många skrattsalvor i publiken och de hade massa ljudeffekter oxå som var riktigt nice. Mysigt när de stod på deck och avvaktade med sina bössor och man hörde havets vågor och skeppet som knakade o knarrade i bakgrunden. Sen hoppade till jag nån decimeter sådär när det sköts en gång^^ åsså började det pipa i öronen. Ja så det kan gå. Samuel blev btw skjuten av löjtnanten för att han backade ur ute på slagfältet. "Jag måste kissa!" och sprang iväg. Jag trodde du sku stå på dä mer än så pöjk!

Det kostade 75 kr att kolla men jag ringde ylva innan och hon dealade lite med mig så jag fick hjälpa till innan och fixa och sälja biljetter och så. Det var sjukt varmt i solen där ett tag. Men under föreställningen satt jag o frös hela tiden, det blev ju kväll liksom. Sålde fika biljetter, de gick åt som smör i solsken. När det vara var en biljett kvar till lax-mackan snodde jag åt mig den^^ Det är verkligen en populär teatergrupp det där. Ammatörteatrare som är så bra. Nya tillkommer varje år. Skulle va kul å va med. Men ja, jag fick sätte mina mattekunskaper på prov litegrann när folk kom med stora pengar och jag skulle växla, men det gick bra faktiskt! För en gångs skull. Det är kul att sälja grejer och möta människor så och shit, det var därför jag ville ha jordgubb-säljarjobbet så hemskt gärna, men fick det inte. Ska iallafall hjälpa till på fredag oxå.

Om det är nån som inte sett än och har lust att se så spelar de på Fredag kl 18 och Lördag kl 17. Rekomenderas att vara där nån halvtimme innan. Idag blev det mer än fullsatt och vissa fick inte se. Plats: Murberget, vid sidan om torget. (Ja, utomhus) :) Ta med en jacka! Man kan förståss boka oxå, kolla här.

På återséende Mamsell Roos
Sa han när han flög sin kos






Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

elrl

parle vous francais? je ne sais pas. pardon monsieur. okey let's dance!

RSS 2.0